Så här mycket publik skulle klubbarna kunna ta emot på ett tryggt och säkert sätt

07 okt 2020

I veckan väntas Regeringen ta beslutet att höja maxtaket från 50 till 500 åskådare på bland annat idrottsevenemang. Klubbarna rustar för att välkomna publiken tillbaka, men säger samtidigt att de skulle kunna ta emot så många fler på ett tryggt och säkert sätt.
– Längtan efter att bevittna en match i Allsvenskan eller Superettan på plats på arenan är stor, säger Mats Enquist, Generalsekreterare, Svensk Elitfotboll.

Fler insläpp, olika zoner, slot-tider, slussar, avskärmningar och publikvärdar. Det är något som snart kan bli verklighet på arenorna runt om i Sverige, för de klubbar som väljer att öppna upp, om Regeringen väljer att ta beslutet att tillåta 500 åskådare.

Samtidigt säger elitklubbarna att de, med precis samma förutsättningar, skulle kunna välkomna tillbaka många, många fler på ett tryggt och säkert sätt. Malmö FF arrangerande för några veckor sedan en presskonferens där klubben deklarerade att de skulle kunna ta emot 5500 sittande åskådare och ändå hålla sig inom ramarna för Folkhälsomyndighetens riktlinjer och direktiv. Alltså elva gånger fler än den siffra som Regeringen nu väntas ta beslut om.

– Vi har delat in Stadionområdet i fem zoner och Eleda Stadion i 16 sektioner, med totalt cirka 5 500 åskådare. Eleda Stadion rymmer 20 500 sittande åskådare, vilket innebär att vi skulle nyttja endast cirka 25 procent av dess kapacitet, sa Niclas Carlnén, vd i Malmö FF, vid presskonferensen och betonade att färre än var femte åskådare åker kollektivt i arenan.

Likadant ser det ut i många övriga klubbar. I endast två av alla elitklubbar så är kollektivtrafiken det vanligaste färdmedlet till arenan, i sex av de övriga klubbarna står kollektivtrafiken som en del av transportsätten medan övriga 24 klubbar uppger andra transportmedel som främsta sättet att komma till matchen.

Klubbarna med de största arenorna säger att de skulle kunna välkomna upp till 14 000 åskådare per match och ändå kunna hålla social distansering mellan åskådarna. Klubbarna med mindre arenor uppger även de att de skulle kunna överstiga 500 personer utan att överträda befintliga riktlinjer om social distansering. Av alla 32 klubbar är det endast två som har ett maxtak under 500 personer, Varbergs BoIS och Jönköpings Södra IF, varav den sistnämnda klubben på grund av ombyggnation.

– Vi är beredda att ta vårt ansvar för att inte öka smittspridningen. I svensk fotbolls gemensamma remissvar förespråkades det att arenans maxkapacitet bör avgöra hur mycket publik som släpps in på varje match, och att de protokoll som Svensk Elitfotboll tagit fram styr för hur publiken kan återvända på ett smittsäkert sätt. Att höja nivån från 50 till 500 personer är ett steg i rätt riktning, men smittan verkar vara här för att stanna en längre tid, och då måste vi också lära oss att leva med den, menar Mats Enquist.

– Publikfrågan har stor betydelse för oss, av många anledningar. 50% av alla svenskar är enligt Upplevelseinstitutet intresserade av fotboll och enligt revisionsbyrån EY så bidrar svensk elitfotboll med 1.2 miljarder kronor till statskassan. Nationalekonom Ingvar Nilsson säger att elitfotbollen bryter utanförskap, att den förenklar integration, räddar unga från en gängkriminell miljö samt bygger den lokala känslan av samhörighet. Hela samhället skulle tjäna på att på ett tryggt, säkert och välkomnande sätt ta emot så mycket publik som möjligt på svenska elitfotbollsarenor. Svensk Elitfotboll står redo för att äntligen få visa hur vi kan ta vår del av ansvaret.

Klubb Antal Logistik
AIK 12500 Bil, kollektivt, till fots
BK Häcken 700 Bil, kollektivt, cykel, till fots
Djurgårdens IF 7800-14000 Kollektivtrafik vanligast
Falkenbergs FF 1456 Bil, cykel
Hammarby IF 7800-14000 Kollektivtrafik vanligast
Helsingborgs IF 3000 Bil, cykel, till fots
IF Elfsborg 1900 Bil, cykel, till viss del kollektivt
IFK Göteborg 6356-8380 Bil, till fots, kollektivt
IFK Norrköping 3000 Cykel, till fots
IK Sirius 2000 Cykel, till fots
Kalmar FF 3000 Bil, cykel, till fots
Malmö FF 5500 Till fots, cykel. Få kollektivt.
Mjällby AIF 1000 Bil
Varberg 352 Till fots, cykel
Örebro SK 3000-4000 Cykel, bil
Östersunds FK 1994 Majoritet egen bil
AFC Eskilstuna 1775 Till fots
Akropolis IF 1000-1500 Bil, till fots
Dalkurd 2000 Bil, kollektivt, cykel, till fots
Degerfors 550 Till fots, cykel, bil
GAIS 3500-4500 Bil, till fots, kollektivt
GIF Sundsvall 2500 Till fots, bil
Halmstad 760 Fyra olika sektioner
IK Brage 2000 Cykel, till fots, bil
Jönköpings Södra 250 Bil, till fots
Ljungskile SK 820 Bil, till fots
Norrby 1500 Bil, till fots
Trelleborg 1300 Bil, cykel, till fots
Umeå FC 1500 Bil, cykel, till fots
Västerås SK 1445 Bil eller cykel
Örgryte 3500-4500 Bil, till fots, kollektivt
Öster 3000 Bil, cykel, till fots